Grundandet av Transatlantic

Wilhelm R Lundgren och bildandet av rederibolaget Transatlantic 

Wilhelm Rogatius Benjamin Lundgren föddes i Söderåkra söder om Kalmar 1856. Han gick till sjöss redan som 13-åring och tog senare sjökaptensexamen vid navigationsskolan i Göteborg. År 1888 gifte han sig med Martina Lundgren (född Tode) från Göteborg och samma år bildade han tillsammans med köpman Justus Waller Rederiaktiebolaget Concordia. Lundgren var befälhavare i rederiets första fartyg men gick iland år 1900 för att bli skeppsredare på heltid. 

Wilhelm R Lundgren, 1914
Wilhelm R Lundgren, 1914

Tillsammans med G.D Kennedy och Gustaf Palmgren bildade han Rederiaktiebolaget Nike där Lundgren blev verkställande direktör. Rederiets första fartyg var ett ångfartyg på 2800 dw byggt i England 1883 som inköptes år 1900 från Italienska ägare och döptes till s/s Nike. Lundgren blev några år senare även verkställande direktör för Ångfartygsaktiebolaget Sirius.

Lundgren hade stora visioner och planerade för transocean linjetrafik där en reguljär linje till Sydafrika stod högst på listan. År 1903 reste han till England och beställde två ångfartyg på vardera 5600 dw. Det första fartyget s/s Kratos beställdes för Rederiaktiebolaget Nike och det andra s/s Atlantic för ett nytt bolag under bildande som kom att heta Rederiaktiebolaget Transatlantic med säte i Göteborg från år 1904. Nike slås 1908 samman med Rederiaktiebolaget Transatlantic och året innan hade Sirius gjort detsamma.

Sveriges första transoceana linjetrafik

Det nybyggda fartyget s/s Kratos levereras från varvet i England 1904 och i september samma år avgår det från Göteborg till Kapstaden i Sydafrika, således kom Sveriges första transoceana linjetrafik (Svenska Sydafrikalinjen) att startas. Den utvecklades väl initialt och kom succesivt att utökas till bl.a. Australien och Indien, primärt för att skaffa returlaster till hemresorna. I förlängningen ledde detta till behov av fler och större fartyg och på så vis kom Rederiaktiebolaget Transatlantic att utveckla reguljär linjetrafik även till Australien, Indien och Västafrika m.fl. områden.

Fartygsflottan växte stadigt och Kapten Lundgren som han föredrog att kallas hade även långtgående planer för en passagerar-  och lasttrafik mellan Sverige och Nordamerika. Lundgren hade dock svårt att få gehör för sina planer hos banker och potentiella medinvesterare i form av andra Göteborgsrederier. Under en resa till London 1914 avlider Lundgren bara 58 år gammal. 

Året efter att Lundgren avlidit startas passagerarlinjen Sverige -Nordamerika (Svenska Amerika Linjen) av Broströmsrederiet i Göteborg. En passagerartrafik som Lundgren skapade förutsättningarna för kom således att startas upp och drivas av ett rederi som tidigare varit motståndare till Lundgrens projekt.

Gunnar Carlsson född 1887 som hade anställts i Rederiaktiebolaget Transatlantic som rederitjänsteman 1904 övertar efter Lundgrens död 1914 VD-skapet för Rederiaktiebolaget Transatalantic, blott 27 år gammal.