Historia

Rederiaktiebolaget som uppförde bostadsstiftelsen - Transatlantic och dess framgångar under 1900-talet

De två fastigheterna i stadsdelen Tolered i Göteborg uppfördes år 1954 av Transatlantic Bostadsstiftelse tack vare donationer från rederiaktiebolaget Transatlantic och dess anknutna bolag. Stiftelsens ändamål har sedan dess varit att erbjuda bostäder för i första hand bolagens pensionärer och även andra personer verksamma inom Göteborgs sjöfart och familjemedlemmar till dessa. 

Men vad var egentligen Transatlantic för ett bolag och vad åstadkoms under dess verksamma år? För den nyfikne finns nedan historien beskrivet kort, med länkar till än mer ingående historia om allt från dess grundare och hans efterträdare, fartygen och framgångarna fram till dess avveckling. 

Rederiets historia

Rederi AB Transatlantic grundades i Göteborg den 11 oktober 1904 av Kapten Wilhelm R. Lundgren. Med sina många års erfarenhet som sjökapten och redare hade han visionen att skapa direkt transocean trafik mellan Sverige och Sydafrika. Den 8 december 1904 lämnade det första fartyget, Kratos,  Göteborgs hamn för destination Kapstaden. 

Kapten Lundgren gick bort knappt 10 år senare och lämnade efter sig ett framgångsrikt rederi. Bolagets kontorschef Gunnar Carlsson, endast 27 år gammal, blev då vald att ersätta Lundgren och överta ansvaret för den imponerande flottan om elva fartyg. 

Han kom att leda Transatlantic nära fyra decennier i utveckling mot ett världsomspännande linjenät, genom två världskrig och den ekonomiskt tuffa mellankrigstiden. 

Gunnar Carlsson efterträddes av sin son Per Carlsson som VD för rederiet mellan 1953 och 1972 varefter kusinen Torkel Carlsson var rederiets VD från 1972 till 1984.

Därefter blir Per Carlssons son och Gunnar Carlssons sonson Peter Carlsson VD från 1984 framtill 1988. 

Den Göteborgska redarsläkten Carlsson kom under 4 generationer och 74 år att vidareutveckla Kapten Lundgrens arv och vision.

Fartyget CIRRUS byggt 1950
Fartyget CIRRUS byggt 1950

Transatlantic bedrev under sina verksamma år linjefart mellan Europa och Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Västafrika, Nordamerika samt inom Stillahavsområdet, primärt mellan Nordamerikas västkust och Australien. Det kom även att på sen tid inkludera Europa och hela Medelhavet, Asien och jorden-runt-trafik. 

År 1988 blev Bilspedition AB ägare till Transatlantic och efter några år med kombinerad utförsäljning och avveckling lades Transatlantics rederiverksamheten ned år 1994. 

Fartyget Atlantic Companion, det sista som beställdes innan rederiets avveckling
Fartyget Atlantic Companion, det sista som beställdes innan rederiets avveckling

Bostadsstiftelsen

Transatlantics Bostadsstiftelse upprättades för att erbjuda bostad åt rederiets anställda och pensionärer, samt deras familjemedlemmar

Sjöbefäl på skolskeppet G.D. Kennedy, 1920
Sjöbefäl på skolskeppet G.D. Kennedy, 1920

Till ändamål höres att i stiftelsen tillhörig byggnad upplåta bostäder dels åt äldre personer, som varit anställda i Rederiaktiebolaget Transatlantic eller i dess svenska dotterbolag i land eller till sjöss oavsett tjänsteställning med hänsyn tagen endast till anställningstidens längd, och dels åt änkor efter och äldre ogifta döttrar samt, om synnerliga skäl därtill är, jämväl andra barn till sådana personer

Skulle vid något tillfälle samtliga lägenheter i stiftelsen tillhörig byggnad icke kunna uthyras till sådana personer, som ovan nämnts, må styrelsen för sådant tillfälle uthyra lägenheter jämväl till annan äldre person, vilken haft sin huvudsakliga sysselsättning förbunden med Göteborgs sjöfart, eller till person, som är änka efter eller äldre ogift dotter till dylik person.